نقش فرایندهای سازمانی در تحقق الزامات جوشکاری 
 
نقش فرایندهای سازمانی در تحقق الزامات جوشکاری

 

طراحی مهندسی

در طراحی یک سازه جوشی جدید و یا طراحی مجدد یک مجموعه جوشی موجود، بخش طراحی مهندسی مسئول انتخاب مواد، تعیین اندازه جوش، انتخاب اتصال جوش، قابل اجرا بودن اتصال جوشی و انتخاب ویژگی های جوشکاری می باشد. همچنین این واحد جزییات طراحی را در اختیار بخش های مهندسی ساخت و عملیات ساخت قرار می دهد که اغلب به شکل نقشه های کارگاهی (Shop Drawings) محصول نهایی و مستندات تکمیلی آن است. بنابراین طراحی مهندسی و نیز وظایف و مسئولیت های بخش مربوطه بر پنج الزام جوشکاری تاثیری قابل ملاحظه دارد. برخی از ملاحظات طراحی عبارتند از:

  • ضخامت و نوع مواد
  • اندازه جوش، نوع و طول جوش
  • مشخصه های (Specifications) اجزای تشکیل دهنده و آستانه تحمل
  • موقعیت جوشکاری و در قابلیت دسترسی فرآیند جوشکاری

 

مهندسی و عملیات ساخت

مهندسی ساخت مسئول همکاری با مهندسی طراحی است. مسئولیت آن ها شامل ایجاد استانداردهای مهارتی بر پایه مشخصات مجموعه جوشی (Weldment Specifications)، انتخاب بهترین فرایند جوشکاری مطابق مشخصه های طراحی، انتخاب تجهیزات مناسب، استفاده از ابزار و قید و بست متناسب، توسعه روش های کاری و رویه های جوشکاری قابل استفاده و نیز طراحی و توسعه یک برنامه ای است که سازگاری و تکرارپذیری کیفیت و قابلیت تولید جوش را به حد مطلوب برساند. عملیات و بخش های پشتیبانی تولید که شامل برنامه زمان بندی، کنترل فهرست ها، نگهداری و تعمیرات و موارد دیگر می باشد، از طریق چگونگی تمرکز بر پنج الزام جوشکاری نقش مهمی در کارآیی جوشکاران دارند. برخی از مسئولیت های کلیدی عملیات ساخت شامل اطمینان یافتن از اینکه تمامی جوشکاران در فرایندها و رویه های مورد استفاده آموزش دیده و واجد صلاحیت هستند و نیز اطمینان یافتن از اینکه تمامی قطعات جوشکاری مورد نیاز در محل و به موقع و مطابق مشخصات و الزامات طراحی تحویل بخش جوشکاری شده اند، از دیگر وظایف این بخش است. می توان به اطمینان یافتن از اینکه تمام تجهیزات، ابزار و قید و بست ها از لحاظ کاری و تعمیراتی در شرایط مناسب بوده و جوشکار فرآیندهای تعیین شده را به طور صحیح به کار می برد و نیز این مسئله که همه متغیرها در محل کار به درستی و مطابق برنامه مرکز کاری (Work Center Plan) مهندسی ساخت تحت کنترل باشند، اشاره کرد. عملیات ساخت در اجرای مسئولیت های مهم خود می تواند بر پنج الزام جوشکاری شامل کاهش حجم فلز جوشکاری، کاهش زمان قوس در هر جوشکاری، کاهش موارد برگشتی، دوباره کاری، قراضه ها و کاهش میزان جابجایی و تاخیر زمانی موثر باشد. چند مثال در این زمینه آورده می شود:

  • اگر تمام قطعات بخش ها برای شروع یک جوشکاری به موقع تحویل نشوند، تاخیر رخ می دهد و تولید جوشکاری کاهش می یابد.
  • اگر قطعات بر اساس نقشه های ساخت ساخته نشوند، نتیجه آن مونتاژ ضعیف مواد، دوباره کاری و ساعات کار بیشتر است.
  • اگر تجهیزات به درستی تعمیر نشوند، ممکن است باعث شکستگی و یا عملکرد نادرست شوند که نتیجه آن از دست رفتن ساعات کار جوشکار و یا کیفیت ضعیف جوشکاری می باشد.

 

 

تضمین کیفیت

تضمین کیفیت مسئولیت و بالاتر از آن تعهد مدیریت ارشد شرکت است. او می بایست با تدوین و جاری سازی خط مشی کیفی مناسب و اطمینان از آگاهی و تبعیت تمامی افراد از آن، زمینه لازم به منظور بهبود مستمر در کیفیت و تکرارپذیری محصول را فراهم نماید. در ادامه واحدهای متولی فرایندهای اصلی شرکت می بایست استانداردهای کیفی مورد نیاز برای هر مجموعه جوشی بر مبنای نیازمندی های مشتری و الزامات مراجع طراحی مهندسی تدوین نمایند. تضمین کیفیت اقدامات اصلاحی لازم را در موارد انحراف از مشخصه ها را تعیین و هماهنگ نموده و از شناسایی و حذف علت ریشه ای مشکلات اطمینان می یابد. در رابطه با مدیریت جوشکاری، تضمین کیفیت مسئولیت دارد تا از وجود رویه های اجرایی و کنترلی مناسب و سایر عملیات حمایتی اطمینان حاصل نماید. در نظام جامع مدیریت جوشکاری (TWM) اغلب فعالیت های مربوط به تضمین کیفیت در کارگاه جوشکاری از طریق جوشکاران و ناظران جوشکاری اجرا می شود. تضمین کیفیت بر پنج الزام جوشکاری تاثیر دارد. چنانچه الزامات کیفی برای هر شغل مورد تدوین و پایش قرار نگیرند، نتیجه آن موارد برگشتی، دوباره کاری و تولید قراضه ها می باشد. اگر استانداردهای کیفیت جوش مستند نشده و توسط متولیان چهار فرایند اصلی به خوبی درک نشوند، جوشکاری اضافی، شکست جوش، کیفیت نامناسب جوش و ... رخ می دهد.

واضح است که چگونه چهار فرایند اصلی بر پنج الزام جوشکاری تمرکز می یابد و می توان بهبودهای سودمندی داشته باشند. چنانچه کارکنان فرایندهای اصلی از پنج الزام جوشکاری آگاه شوند و بدانند که چگونه تصمیمات شان بر کیفیت و تولید جوشکاری تاثیر دارد، تصمیمات بهتری در طراحی مهندسی، مهندسی ساخت، عملیات ساخت و تضمین کیفیت می گیرند. نتیجه این کار افزایش سودآوری فرایند جوشکاری از طریق بهبود نرخ تولید و کیفیت جوش می باشد.

 

بررسی و ارزشیابی

حال که رابطه میان چهار فرایند اصلی و پنج الزام جوشکاری درک شد، سوال این است که از کجا بهبود را می بایست آغاز نمود؟ آیا بهبود از فرایند طراحی مهندسی آغاز می شود؟ آیا اصلاح ابزارهای تولیدی و قید و بست های جوشکاری آغاز این فرایند است؟ آیا نیازمند برنامه ریزی تولید جامع و بهبود یافته هستیم؟ تعمیر و به روزرسانی تجهیزات جوشکاری می تواند مشکل را برطرف نماید؟ آیا می بایست با آموزش و تایید صلاحیت کارکنان جوشکاری شروع کرد؟ یا تدوین و جاری سازی استانداردهای کیفی؟ چیدمان بهتر محل کار می تواند منجر به بهبود گردد؟ از کجا می بایست آغاز نمود و چقدر می توان انتظار صرفه جویی داشت؟

برای اینکار می بایست بررسی جامعی از تمامی واحدها و جنبه های دخیل در عملیات جوشکاری شرکت به عمل آورد. این بررسی تمامی جنبه های عملیات جوشکاری، از انتخاب، سفارش گذاری و ورود مواد پایه و مصرفی به شرکت آغاز شده و تمامی مراحل ساخت، مونتاژ، بازرسی و تحویل دهی را در برمی گیرد. داده ها جمع آوری، تجمیع و تحلیل شده و گزارشی از مشکلات و فواصل موجود با سطح استاندارد به همراه توصیه ها و پیشنهادات بهبود تدوین و ارائه می شود.

اطلاعات تماس

اصفهان، شهرک صنعتی امیرکبیر

خیابان عطالملک، فاز 6 ، پلاک 410

031-33679296-7

09131940053

09133095259

حقوق معنوی

 تمامی حقوق متعلق است به:

گروه خدمات صنعتی دنا

 All rights reserved to

DENA Industrial Group

Isfahan , IRAN

 

آمار سایت

کاربران
3
مطالب
24
نمایش تعداد مطالب
5618